المناهرى
سلام ونعمة منتدى المناهرى يرحب بكم

صلوا من اجلنا
المناهرى
سلام ونعمة منتدى المناهرى يرحب بكم

صلوا من اجلنا
المناهرى
هل تريد التفاعل مع هذه المساهمة؟ كل ما عليك هو إنشاء حساب جديد ببضع خطوات أو تسجيل الدخول للمتابعة.

ابونا عبد المسيح المناهرى

الرئيسيةالرئيسية  شات المناهرىشات المناهرى  أحدث الصورأحدث الصور  التسجيلالتسجيل  دخولدخول  

اسكتش "بوابه السماء"

كاتب الموضوعرسالة
مناهرى
.........
.........
مناهرى

اسكتش "بوابه السماء" Empty
مُساهمةموضوع: اسكتش "بوابه السماء"    اسكتش "بوابه السماء" I_icon_minitimeالثلاثاء يونيو 22, 2010 4:40 pm

اسكتش "بوابه السماء"

صوت 1: أيوا يا أستاذ .. حاضر .. واحد كماله و كتر الصلصة و كيس بنص جنيه للمزمازيل.
صوت 2: يا ابنىكماله ايه؟ .. مش لما تخلص اللى في ايدك ده يا مفجوع أنت؟ .. ثم أنت مش شايفالمكرونه ملزقه ازاى و بتنط زى الكاوتش في بقك؟
صوت 3: يا ولا أغلي الكرونه شويهو شيل الشراب والجذمة بتاعتك من جنب الدقه وأغسل ايدك.
صوت 4: انا عاوزة كتشب لوسمحت ... القزازة كلها خلصت.
صوت 5: لا يا بنتى دى شطة مش كتشب.
صوت 6: ايهده ... انا حاسس انى ها أرجع وألم شديد في بطنى ... آه آه آه ..........
صوت 7:ايه ده ...دا نفس اللى انا حاسه ... آه آه يا بطنى .......
(صوت اسعاف وناسبتصوت .... يطلع ثلاث شخصيات ملفوفين بكلنكس ثم يختفوا .... يظهر باب وعليه ملاكقاعد وماسك في ايده مروحه بيهوى)
الملاك: شغله ان الواحد يقف علي بوابه السماءدى شغلانة انما ايييييييييييييه ..... الواحد بيشوف الناس كلها علي مختلف أعمرها. اللى غنى واللى فقير ... الكبير والصغير ... واللى شرابه ريحته معفنه واللى مش غاسلرجليه ولا سنانه و أل ايه عاوزين يدخلوا من البوابه ... بس علي مين ... همافاكرينها وكاله من غير بواب ... قصدى وكاله من غير ملاك؟ ... دا بعدهم ... ثم اناملاك صعيدى يعني ماحدش يعاند معى ... وكله بالأوصول واللى يدفع اكتر يدخل .... قصدىاللى معاه الختم يدخل علي طول.
(يدخل أول شخص ( شهير) ملفوف في ورق مناديل ... يفكها ويفضل يبص حواليه)
شهير: ايه ده؟ .... وايه المناديل دى كلها اللى علي؟ .... آه شكله واحد عطس علي عطسه كبيرة ولا حاجه .... تلاقيه الولا (جهاد) وهو بياكلالكشرى .... آه فعلاً الكشرى. هو فين عربيه الكشرى؟ ... وفين الولا (جهاد)؟ ... ربنا يسامحك يا (جهاد) انا قلتلك بلاش كشرى وخليها فول وطعميه .... ثم انا فين؟ ... وايه المكان ده؟ ... فين أصحابي؟ ... يا ناس .... يا هوووووو .... يا حضرات .... يااللى ورايا.
أيوه واحد قاعد هناك أهو وشكله واكل كشرى هو التانى.
شهيرللملاك: لو سمحت يا أستاذ ... يا أبو جناحات أنت .... أنت رايح حفله تنكريه ولاحاجه؟ ... مفيش أى مواصلات في الحته المقطوعه دى؟
الملاك: لأ مفيشمواصلات.
شهير: طيب ولا Subway ولا حتى Car service ؟ ... أنا معايا قرشين حلوينأهم أقدر أخد بيهم Lemo.
الملاك: لا مفيش حاجه من اللى بتقول عليها دىهنا.
شهير: يا عم أنت مجنون ... وشكلك مش من هنا أساساً ... ثم ايه الجناحات دى؟ ... اه أنت شكلك أكلت كشرى أنت كمان ... فأتجننت رحت أفتكرت نفسك طياره وهطير .... هاهاهاهاهاهاهاها.
الملاك: ظريف يا عم الميت أنت.
شهير: عم الميت؟ .... لملسانك ياد أنت بدال ما أمشيك مكسور الجناح ... أصلك مش عارف .... اصل احنا رحنااكلنا كشرى انا والواد (جهاد) والبت (مادونا).
الملاك: عارف ... وبعد كده بطنكموجعتكم.
شهير: ايوه صح دا كان كشرى متاكل قبل كده وحد رجعه تانى.
الملاك:وبعدين رحتوا المستشفى.
شهير: ايوه مظبوط ... انا أخر حاجه فاكرها المستشفى وبعدكده نظرى جاب شيش بيش وبعيد عنك النور قطع عندى ومش فاكر اللى حصل.
الملاك: اناأقول لك ايه اللى حصل .... اللى حصل انكم موتوا وجايين هنا عندى على بوابهالسماء.
شهير: متنا ايه يا عم انت؟ تف من بوقك .... وبوابه سماء ايه؟ .... ثمانا واقف اكلمك أهو صاغ سليم .... ثم اموت أزاى؟ ... وأنا لسه صغير وقدامى مشوارطويل على الموت.
الملاك: مفيش حاجه أسمها صغير في الموت يا أبو دم خفيف أنت ... الكل لازم يموت ويجي عندى هنا .... وادوقة من الكشرى بتاعى .... قصدى أسأله عنالختم.
شهير: لا لا لا أنت شكلك بتهزر .... موت ايه ... وسما ايه ... وختم ايه ... وملاك ايه ... انا مش فاهم حاجه!
الملاك: بص يا عم الميت انت ... انا هافهمك ... اللى بتكلمه ده ملاك قد الدنيا وشغلتى حارس بوابه السماء .... واسمع الخبر اللىجاى ده بقى .... أنت مت وشبعت موت وحالياً واقف قدام بوابه السماء.
شهير: يا دىالليله اللى مش هاتعدى دى ... يعنى ها تبقى انت والكشرى في يوم واحد ... طيب أوعىمن وشى خليني مع الكداب لغايه باب الدار ... اوعى اما ادخل بقى.
الملاك: لأ مشهوعى و مش هاتخش وعافيه بقى.
شهير: ايه ايه ... ايه مش هاخش دى؟
الملاك: ياعم الميت انت ... علشان تدخل من بوابه السماء لازم يكون معاك الختم ... واللى منغيره مش هتقدر تدخل دور عليه يمكن يكون معاك.
شهير: انت شكلك مش عارف انت بتكلممين؟ .... ثم انا مش باشيل كروت .... ولا يمكن قصدك كارت بتاعى؟
الملاك: يااستاذ ميت .... اسمه الختم مش الكارت. الختم دا مختلف تماماً عن الكارت اللى بتتكلمعنه.
شهير: طيب استنى يمكن قصدك كارت بابا .... اصل انا بابا الجواهرجى المعروفأكبر جواهرجى في مصر كلها .... ثم بابا يقدر يعملك بيتك كله دهب وحتى الباب اللىانت واقف عليه ده كمان يطليه ليك دهب .... بس انت دخلنى وانا ها أكلمهولك .... وبعدين انا ياما كنت باصرف معظم فلوسى على ناس كثيرة وعزومات علي الفقرا ... وعلياللى زيك ... وعلي سوسو وعلى لولو كمان ... اصلهم كانوا فقرا ولازم اعطف عليهم .... يلا بقى وسع.
الملاك: اهو كل واحد يجى هنا يفتخر بفلوسه وباللى صرفه على الفقراءيعنى لازم يدخل .... هو لولا ان ربنا كان خيره عليك انت وابوك كنت هابلاقى حاجه حتىعصير قصب؟ .... أجرى ياد .... أجرى ياد.
شهير: ايه ده؟ .... امال انا لو مادخلتش مين اللى يستحق يدخل؟
(يدخل (جهاد) ملفوف في ورق ............. )
جهاد: ايه ده؟ .... هو انا فين؟ .... انا مش فاكر حاجه .... فين الواد (شهير) و البت (مادونا)؟ ..... انا فاكر انى كنت في المستشفى و بعدين ............................. هما راحوا فين؟ .... واد يا (شهييييييييير) بت يا (مادونااااااااااا) يا واد يا (شهير).
(النور ينور .... يجروا علي بعض ..... (شهير) يضرب (جهاد))
شهير: تعالى هنا يا ابو الأفكار المهببه .... كانت فكرهالكشرى فكره مهببه و قلت لك بلاش ..... تقولى شد المكرونه دى حلوه .... بس مشمستويه حبتين .... أتارينا كنا بناكل أبراص.
جهاد: وانا اعرف منين؟ .... وبعدينما انت كويس اهو وذى القرد.
شهير: اه كويس جداً .... أنما قولى انت جيت هناازاى؟
جهاد: بص يا عم .... بعد ما اكلت الاكله المشؤمه دى .... دوخت وما حستشبأى حاجه ... المهم انا فاكر ان فيه واحد جه أخدنى من قفايا وهوب راح رامينى فيكوريدور كله أوض .... فتحت أول أوضه لقيت شويه دود ماسكين فواحد ميت و نازلين فيهمص ... رحت قفلها بسرعه .... المهم رحت جريت علي الأوضه الثانيه .... لقيت شويه ناسقاعدة على كراسى ولقيت كرسى فاضى .... قلت لنفسى بس الكرسى ده بتاعك يا واد يا (جهاد) رحت قاعد عليه .... جه شيطان صغير كده ... قال العدد كمل ولع في الأوضه .... هاهاهاهاهاهاهاهاها.
شهير: هو ده وقت هزار؟ .... اصلك معزور ما شفتش انت فيندلوقتى.
جهاد: اه صحيح .... احنا فين؟
شهير: احنا يا سيدى قدام بوابهالسما.
جهاد: الله يرحمك يا (شهير) ... كنت واد كويس .... اصحى يا ابنى .... انتشكل اكله الكشرى أصرت على دماغك .... سلامتك يا (شهير).
شهير: يا ابنى افهم .... اصل احنا متنا خلاص .... والاستاذ اللى واقف هناك ده .... ملاك بوابهالسما.
جهاد: يا لطيف اللطف يا رب .... الواد اتجنن .... طيب انا ها أدخدك عليقد عقلك وابص .... هو الملاك ده ورايا؟
شهير: ايوه.
جهاد: طيب انا ها ابصعليه بسرعه كده .... اصل أول مره في حياتى أشوف ملاك .... تصدق يجيب عليملاك.
شهير: يا ابنى افهم بقى .... احنا اتسممنا من اكله الكشرى ومتنا ودلقتىاحنا في السما.
جهاد: احنا في السما .... اشكرك يا رب .... لقد جاهدت الجهاد الحسن, أكملت السعى, حفظت الإيمان, واخيراً قد وضع لى أكليل البر .... (يشاور على نفسه) نعيماَ نعيماً ايها العبد الصالح والأمين.
شهير: نعيماًايه يا عم .... هو انت حلقت ولا حتى بتحلق خالص؟
جهاد: كنت أميناً في القليلفأقيمك على الكثير .... ادخل إلى فرح سيدك .... بالأحضان الأبويه ..... جايلك يارب.
الملاك: انت رايح فين؟
جهاد: معلش .... لو سمحت .... بعد آذنك .... اناعندى ميعاد مع بابا يسوع جوه.
الملاك: نقول تانى .... علشان تدخل هنا لازم يكونمعاك الختم.
جهاد: ختم ايه يا (شهير) اللى بيتكلم عنه الراجل ده؟
شهير: اصلهبيقول ان فيه ختم اسمه ختم الملكوت لازم يكون معاك علشان تدخل .... دور فى جيبك كدهيمكن يكون معاك انت .... انا وريته الكارت بتاع بابا ما نفعش.
جهاد: يا عم انامش معايا كروت .... ثم انا مش باشيل محافظ أساساً.
شهير: يا واد الكارت اللى انتبتطلعه في المواقف اللى هى.
جهاد: اه .... قصدك الكارت اياه؟
شهير: اه قصدىالكارت اياه .... بس ما تنساش أخوك (شهير) .... فاكر لما عزمتك على ال Chinese و ال 10$ .... فاكر؟
جهاد: نعم يا أخويا .... ما انا ردتلك العزومه.
(يلف (جهاد) ويطلع الكارت ويوريه للملاك)
جهاد: اتفضل يا جلاله الملاك.
الملاك: ايهده؟
جهاد: دا الختم اللى حضرتك بتدور عليه محطوط علي الكارت اهو.
(الملاكينظر ويهز رأسه .... (شهير) و (جهاد) يبكون)
جهادحزن مصطنع) انا ابويامات وانا عندى خمس سنين وسبنى انا وأمى وعشر اخوات وست بنات .... أمى كانت بتشتغلخياطه علشان تصرف على اخواتى .... انا اضتريت اسيب المدرسه علشان اشتغل واساعد امى .... اشتغلت ميكانيكى اشتعلت بليه يا جناب الملاك .... كل ده علشان اساعد امى ونعرفنصرف علي اخواتى. كنت باخد كل قفه وقفه وبستحمل وياما نمت في الشارع علي الرصيف فيالبرد لما جالى حب الشباب.
شهير: وانا شاهد يا جلاله الملاك.
جهاد: هي دىحكايتى وانا مماعيش غير الكرت ده يا جلاله الملاك .... انا اتمرمت في الدنيا كتيرومن حقي انى اخش السما .... مهى مش هتبقى دنيا واخره.
شهير: وانا معاه يا جلالهالملاك .... صحبى لازم أكون معاه .... اخاف عليه ليعمل في نفسه حاجه .... دى حياته
كانت صعبه اوى يا جلاله الملاك. (شهير يطبطب على جهاد).
الملاك: كل الكلام دهكويس.
جهاد: يعنى هدخلنا السما؟ ..... زغرد يا واد يا (شهير) ..... خلاص هخشالسما.
شهير: (جهاد) اوعى تنسانى معاك. انا صاحبك حبيبك.
جهاد: ولا اعرفك .... يا جناب الملاك ده هربان من عند الدوده اللى بتمص البنيأدمين.
الملاك: بسملكش الحق انك تخش .... لازم يكون معاك ختم السما .... الكرت اللى انت ورتهونى دهمينفعش .... فيه ناس كتيره فكره انها علشان عاشت حياه صعبه تقدر تخش السما .... لكنصدقنى فيه ناس كتيره عاشت حياه صعبه على الأرض لكن كانت قريبه من ربنا وقدرت انهاتخش السما.
جهاد: يوه ايه يا عم الكلام الكبير اللى الواحد مش فهمه ده.
شهير:خلاص يا عم ... اهو احنا الأثنين هنستنى هنا.
جهاد: لا أصبر لسه معايا كرتتانى.
شهير: بجد بجد يا (جهاد)؟
جهاد: ايوه بس انت اصبر .... ادام انت معاياهنخش .... انشلا ننط من علي السور.
جهاد إلى الملاك: اه هو ده بقى اللىهيدخلنا.
جهاد: انا كنت خادم فى مدارس الأحد .... وكنت خادم فى أجتماع الشبابواجتماع اعداد خدام حتى اجتماع السيدات كنت بحضره قصدى كنت بخدم فيه يعنى .... وكنتدائماً بأدى من وقتى للخدمه .... طول النهار كنت فى الكنيسه واللى كان يسألنى رايحفين يا (جهاد)؟ رايح الكنيسه .... جاى منين يا (جهاد)؟ جاى من الكنيسه .... كنتخادم من الدرجه الأولى .... اظن ده سبب كافى انى اخش الملكوت .... اقصد نخشالملكوت.
الملاك: انا اسف .... ولا حتى الكرت ده ينفعك .... وفيه ناس بتعتمد علىخدماتها ونشاطها فى الكنيسه وبتفتكر انها بكده تفدر تخش السما .... مش المهم منالخدمه انك تروح وتخدم ويبقى اسمك موجود في الكنيسه على طول المهم (الملاك يشاورعلى جهاد) هل كنت بتخدم بقلبك؟
جهاد: يعنى ايه؟ .... (يتلعثم) تقصد انى مش هقدراخش السما؟ .... انا لازم اخش السما.
شهير: ايوه احنا لازم نخش.
الملاك: مااقدرش ادخلكم .... القوانين واضحه .... لو ممعكمش ختم السما .... مش هتقدرواتخشوا.
جهاد: يعنى ايه؟ ..... ما هو لو احنا مدخلناش .... امال مين اللىهيخش؟
(تدخل مادونا ملفوفه في ورق مناديل)
مادونا: ايه ده؟ .... انا فين؟ .... اه يا دماغى انا مش فاكره أى حاجه خالص. ايه اللى حصلى؟ .... انا كل اللىفكراه الكاتشب .... ايوه .... انا طلبت من (جهاد) كاتشب علشان احطه على البتاعالغريب اللى كنا بناكله .... انا مش فاكره اسمه.
جهاد: ايه ده؟ .... انت هناكمان؟ .... ورانا ورانا .... طب احنا قلنا نسيب لكم الأرض ونروح السما تيجوا هناورانا .... يا جناب الملاك دى متخشش.
مادونا: ايه يا (جهاد) .... انت دايماً مشطايقنى كده؟ .... انا عارفه انت مطهدنى ليه .... علشان انا Style .
شهير: (يأخذجهاد على جنب ويقوله) ايه يا جهاد .... براحه شويه عليها
جهاد: منتاش شايف عميلها .... احنا سبنا لهاالأرض .... ايه اللى جابها فوق هنا؟
شهير: يا ابنى افهم ... افهم ... احنا كلناخلاص متنا من اكله الكشرى بتاعتك دى .... وبعدين اصبر ما احتمال يكون معاها الكرتاللى يدخلنا كلنا السما. يا ابنى دى من الناس الواصله يمكن تنفعنا.
جهاد: فكرككده؟
شهير: اصبر هنشوف.
(مادونا فرحانه بنفسها)
جهاد: مادونا.
مادونا:عاوز ايه؟ .... انا عارفه انت مبتجيش تكلمنى إلا لما بتكون عاوز حاجه.
شهير: مادونا احنا فى ورطه دلوقتى .... وانا عاوزك تركزى معايا وتفتحى ودانكومخك.
مادونا: ايوه حاضر انا هركز بس خلى جهاد يمشى من جنبى.
شهير: اوعى ياعم جهاد خلينا نخلص فى الليله دى.
جهاد: ماشى يا عم .... اتفقوا عليا .... بسانا بقى هخش ومش هدخلكوا معايا.
شهير: بصى بقى .... احنا متنا خلاص واحنا هناقدام بوابه السما والجدع اللى واقف وراكِ ده الملاك حارس بوابه السما.
مادونا:ايه ده؟ ملاك .... (ترفرف بيدها).
شهير: لا يا ماما ده ملاك بس كان طاير بسرعهفسحبوا منه جنحاته .... الملاك ده بقى يا ستى راسه والف سيف ان احنا مش هنخش منبوابه السما إلا لما يكون معانا حاجه اسمها ختم السما .... فأنا عاوزك تستعملىذكائك المعهود وتدورى على اى كرت او ختم معاكى اللى بيه نقدر انا وانت وجهاد نخش منبوابه السما.
جهاد: (بتسنط عليهم) اه وساعتها بقى يا مادونا هتكونى عملتى فيمعروف كبير مش هنسهولك.
مادونا: ماشى موافقه .... بس على شرط جهاد ميخششمعانا.
جهاد: كده يا مادونا .... ده انا ابويا مات وانا عندى خمس سنين ..........
مادونا: خلاص خلاص .... هو انا كل اما اقولك حاجه تجبلى سيره الموضوعده .... هتخش خلاص هتخش معانا بس على شرط ... تقف قى اخر الطبور ولما نخش تعد فىركن لوحدك اتفقنا.
جهاد: خلاص اللى تشوفيه المهم نخش بس.
مادونا: خلاصورايا.
(شهير وجهاد يقفوا امامها)
مادونا: انا قلت ورايا وبعدين انا مش قلتلك يا جهاد انك تقف فى اخر الطبور.
مادونا للملاك: هاى انكل ملاك .... بعد اذنكممكن نخش؟
الملاك: انتم عارفين القوانين .... محدش هيقدر يخش إلا اللى معاه ختمالسما.
مادونا: طبعاً يا اونكل ملاك .... اتفضل.
(تعطيه صورهليها)
الملاك: ايه ده؟ دى صورتك وانت صغيره؟
مادونا: off course .... شايف ال T-shirt دى انا جايباها من Paris
جهاد: قصدك براغى. (يهرش)
مادونا: وال Jeans ده من المانيا (تكمل شرح ملابسها وجمالها).
الملاك: كل ده مش مهم .... دهمش هيدخلك السما .... لا اللبس ولا الجمال ولا المظهر.
جهاد: يا عم ما انا قلتلك ان مفيش منها فايده .... عماله تتمنظر عل فاضى.
مادونا: انا مش قلت لك تسكت ... وبعدين يا اونكل ملاك انت باين عليك متعرفنيش .... انا جدى كاهن الكنيسه هواللى بنى الكنيسه طوبه طوبه من عرق جبينه.
جهاد: إف .... اتارى انا كل اما اخشالكنيسه اشم ريحه عرق .... اتاريها ريحه عرق جدك.
مادونا: يا جهاد ابعد عنىدلوقتى .... شايف يا شهير صاجبك بيعمل ايه.
شهير: يا جهاد ابعد عنها دلوقتى .... استنى يمكن يكون معاها تساعدنا.
مادونا: ازاى يا اونكل ملاك .... انا جدى مستنىجوه دلوقتى ولازم ادخل له.
الملاك: كل الناس تفتكر ان علشان اهلها تقدر انها تخشالسما لكن مش الأهل ولا المعارف هما اللى يدخلوا الملكوت .... انا مقدرش اقبل الكرتده .... لازم يكون معاكم ختم الملكوت.
جهاد: يا عم انا قلتلك انها مش نافعه فيحاجه عماله تقولى ورا وقدام وطبور وجدى ومش جدى ... يا عم دى مش نافعه فى حاجه ... يا جلاله الملاك احنا قدمنا كل اللى عندنا وممعناش كروت ثانيه .... احنا ورنالك كلاللى معانا.
الملاك: وللأسف كل ده مرفوض.
جهاد: يعنى ايه؟ مفيش امل؟ ما هو لواحنا مدخلناش مين اللى هيخش
(تدخل شخصيه كرستين)
شهير: يا ساتر يا رب .... مين اللى هب علينا ده؟
جهاد: انا مش مصدق نفسى .... دى (كريستين) .... البتايها فاكرها يا (شهير)؟
شهير: ايوه .... اللى كانت مشيه علي حلشعرها.
مادونا: انتى ايه اللى جابك هنا يا حببتى؟
شهير: أقولك انا ايه اللىجابها هنا .... اصل محدش كان طايقها.
جهاد: اه .... كانت رزله ودمهاتقيل.
مادونا: انطقى انتى ايه اللى جابك هنا؟
كرستين: انا مجتش هنا بمزاجى .... انا كل اللى فكراه انى كنت في العربيه والعربيه اتقلبت بي .... ثم يمكن اكونانسانه وحشه ومش غنيه ويمكن اكون دمى تقيل وما كنتش محبوبه من حد .... ولا كنت style زيك يا (مادونا) ولا كنت بخدم في الكنيسه زيك يا (جهاد).
مادونا: وأنتىكمان عايزه تبقى style زيى .... هه.
الملاك: اسكتوا خلوها تتكلم.
كرستين: اناماليش الحق انى ادافع عن نفسى ..... لأنى بأعترف بأنى عملت كل حاجه وحشه فى حياتى .... لكن فكرتوا ليه انا كنت بعمل كده؟
شهير وجهاد ومادونا: ليه بقى ياأختى؟
كرستين: علشان كان في حاجه نقصانى .... حاجه بأدور عليها .... كان عندىفراغ في حياتى .... كنت بأدور علي حاجه تشبع قلبى .... وفي مره رحت الكنيسه وسمعتأبونا بيتكلم عن محبه الله وعن ازاى ربنا بيحبنا وازاى الله وهو الاله العظيموالخالق يسيب كل ملايكته وكل مجده ويتجسد وياخد صوره العبد علشان الانسان .... لدرجه انه اتبهدل واتف علي وشه ورضي يشيل الصليب ويموت عليه .... كل ده علشانى؟ .... وكأنى لأول مره اسمع الكلام ده ..... لكن قد ايه أثر في .... ان في واحدبيحبنى بالطريقه دى وعرفت قد ايه انا باهينه بكل عمل غلط بأعمله ..... ساعتها روحتالبيت والكلام ده كله في دماغى وركعت على رجلى وقلت له: "يا ما احببتنى وفديت ذاتكمن اجلى .... كنت بابحث عن الشئ الذى يشبع قلبى كنت بابحث عن الحب ولكنك انت نبعالحب .... سامحنى واقبلنى ثانيه اليك" ..... وبعدها حسيت بفرح وسلام وحسيت ان قلبىبينط جوايا .... وبعدها رحت لأبونا وأعترفت له بكل حاجه .... ومن ساعتها حسيت انربنا معايا في كل حاجه وحسيت قد ايه انا كنت غلطانه وان ربنا ماتعلشانى.
الملاك: وهو ده الختم اللى انا بدور عليه من الصبح .... هو علامه المسيح .... ختم الأمانه في كل شئ .... في خدمتك .... في عملك .... امانتك في التوبه .... التوبه الصادقه وعدم الرياء .... انت خلاص يا (كرستين) تقدرى تخشى.
جهاد: ايهده؟ .... انا مش مصدق نفسى .... يعنى هى تخش واحنا لأ؟
مادونا: This is impossible
شهير: مش ممكن .... يعنى كل الفلوس اللى انا كنت بأصرفها على الفقراءوخدماتى دى كلها راحت كده؟
الملاك: انت كنت بتخدم وتصرف لأظهار ذاتك لكن مش محبهمن داخلك .... كل شئ كنت بتعمله كنت بتعمله من أجل نفسك لكن مش لأجل مجدالرب.
(يسقط (جهاد) على الأرض باكياً)
شهير: طب طب ادينا فرصه نرجع للأرضنعمل زى (كرستين) ونرجع.
مادونا: اه ..... Please ..... Just an hour .
الملاك: اسف .... كانت قدامكم اكتر من فرصه .... كام مره سمعت صوت اللهيناديك؟ .... كام مره قرأت كتابك المقدس؟ .... كام مره ناداك ربنا "تعالوا الي ياجميع المتعبين والثقيل الأحمال وانا أريحكم؟ .... كام مره سمعت صوت ربنا في وعظاتالكنيسه لما كان الكاهن بيقول "من يقبل الي لا أخرجه خارجاً"؟ .... ولكن قسيتواقلبكم ولم تلبوا الدعوه .... ودلوقتى هايجى اللى هياخدكم لمكانكم الأبدى.
جهادوشهير ومادونا: لا لااااااااااااااااااااااااااااا ..... مستحيل ..... ارحمنا يارب.
https://manahry.yoo7.com

اسكتش "بوابه السماء"
صفحة 1 من اصل 1
 مواضيع مماثلة
-
» اسكتش بنت العمدة
» اسكتش التقدير والعرفان
» اسكتش صعيدى فى الجامعه الاكليريكيه